«…Твоим повелением сечь да престанет всяка, Человеколюбче!» Из гимнов «ратного времени» святителя Филофея

Деятельность святителя Патриарха Филофея Коккина называют необычной, почти легендарной, подобным же образом оценивается и его личность. Ученик святого Григория Паламы, афонец, агиограф, богослов, литургист, игумен афонской Великой лавры, Константинопольский Патриарх. Церковная жизнь, монашество развивались на Руси при его участии, под мудрым управлением и архипастырским попечением поставленных им митрополитов — святителей Алексия, Киприана.

При Патриархе Филофее канонизирован святитель Григорий Палама, Патриарх написал житие и службу ему, изложил паламитское учение в параграфах Синодика в Неделю Православия. Святитель Филофей составил «Устав Божественной службы», Диатаксис, распространение которого имело большое значение для исправления и упорядочения чина церковных богослужений в православном мiре. Именно в литургическом единстве видел патриарх-исихаст важную основу желаемого им всеправославного единения.

Икона святителя Филофея Коккина
Икона святителя Филофея Коккина

Велико было участие первоиерарха в церковной жизни на Руси. Патриарх Филофей поставил в митрополиты Киевские и всея Руси святителя Алексия. Ближайшим сподвижником Патриарха был также посланный им на Русь святитель митрополит Киприан, который стал символической фигурой, воплощением идеи православного единства и единства «всея Руси». Патриарх Филофей, как отмечено в Житии преподобного Сергия Радонежского, прислал преподобному крест, параман, схиму и грамоту с призывом ввести в Свято-Троицком монастыре общежитие. Через личное общение аскетов византийских и русских, через архипастырские послания, так же, как и через церковную литературу и искусство, на Руси распространялись исихастская методология прохождения духовного пути и исихастское мiровосприятие в целом.

Патриарх-исихаст и сторонник исихазма император Иоанн VI Кантакузин, в монашестве Иоасаф, стремились к единству православного мiра и укреплению церковной организации. Важными средствами для достижения этого они считали целостность «митрополии всея Руси», а также политическое укрепление и объединение русских земель. Идею духовного единства Патриарх противопоставлял сепаратизму и междоусобицам князей. Поэтому императорские хрисовулы, Патриаршие окружные послания и увещательные грамоты требовали от русских иерархов равной любви к «христоименной» пастве, невзирая на вражду княжеств, а от князей — духовного единства, политической сплоченности, верности Православию и преданности митрополиту «всея Руси». Государственная политика исихастов строилась на церковной православной основе.

Важное послание было отправлено Патриархом Филофеем русским князьям в 1370 году; в нем заключалось его к ним требование под страхом церковного отлучения выполнять ранее данную «великому князю кир Димитрию» «страшную клятву и целование честнаго и животворящего креста в том, чтобы всем вместе идти войною против чуждых нашей вере, врагов креста» (Русская историческая библиотека. СПб., 1880. Т. 6. Стб. 118). Надо полагать, что это требование и верность клятве послужили в дальнейшем и победе на Куликовом поле.

Куликовская битва. Миниатюра XVII в.
Куликовская битва. Миниатюра XVI в.

Русским людям эпохи Куликовской битвы и Киприанова времени были хорошо известны в переводе с греческого (среди переводчиков — святитель Киприан) каноны святителя Филофея на «ратные» темы, их словами молились православные воины, выступая «противу ратных». Эти творения Патриарха Филофея иногда называют молитвословной поэзией, исполненной «церковной гражданственности», они заключают в себе горячие, неотступные мольбы о мире, единстве церковном, о спасении христиан от общественных бедствий, о прекращении «разделений», междоусобных браней, о даровании православным победы над захватчиками.

Публикуем текст одного из канонов Патриарха Филофея — «певаемого» «в общии нужди и в нашествие варварско». Текст набран нами по рукописной книге XIV века (Канонник. ОР РБГ, ф. 304.1, № 253, л. 217об.—220об.).

Канон «певаем в общии нужди и в нашествие варварско». Канонник XIV в.
Канон «певаем в общии нужди и в нашествие варварско». Канонник XIV в.

КАНОН МОЛЕБЕН ГОСПОДУ НАШЕМУ ИИСУСУ ХРИСТУ, певаем в общии нужди и о бездождие и о неблагорастворении времен и о вспротивлении ветром, и в нашествие варварско. Ему же краегранесие: Обща молбы, Христе, Твоих раб приими. В богородичных же: Филофеово.

Глас 6.

 

Песнь 1

Ирмос: Яко по суху…

 

Обще положим рыдание ныне, братие, возраст же и всякый же чин, род и племена, и горце вздохнем вкупе, и всех Творца милостива створяем.

 

Иже милосердия ради милости привед от не сущих, Владыко, естество древле человеческое, избавляя, спасл еси от истления бедующих, и ныне нас помилуй.

 

Священнодействуеши Свою кровь, Слове Божий, и умираеши, яко человек, Бог сый, за нас, но мы, благодать страшную оставляюще Твою, зле ныне отвержени быхом.

 

Законы Твоя отмещуще и уставы, безстудным естеством досажающе, Христе, праведныя стражем раны, составом естествнаго иступльшим чин.

 

Грозы и колебания и студа вся исполнена, праведный видяще Владычень ныне гнев. Но Сего милостива нам, яко Сына Своего и Бога, сделай, Владычице.

 

 

Песнь 3

Ирмос: Несть свят…

 

Адам, первыа заповеди преслушав, рая изгнан бысть, и жизни, и Бога. Мы же всякыя вкупе отступивше, ныне умерщвляемся.

 

Образ прежде явися лукавый Каин зависти злыя, брата убив, емуже ревнующее, ныне мы стеняти и трястися люте, якоже он, вскоре осудихомся.

 

Люте тварь на нас сверпится и ярится чрез естество, движдущи устремления естественая, Владычен гнев праведный всем взвещающи.

 

Скрыйся, Владыко Христе, солнечная светлость, удержася течение обычных дождев, суша и тма сдержит, Ты бо, Славе, омрачил еси, Солнце.

 

Крепости несть в нас, дерзновения же всякого обнажихомся вси дел ради студных. Ты же, яко Мати Чистая, умири Владыку всех.

 

Песнь 4

Ирмос: Христосъ мне сила…

 

Днесь, Владыко, гнева и скорби, и несть день сей ни же нощь, иже ныне всех постиже нас пророчески, и несть избавляющаго.

 

Содомлены древле зле отверзе, вопль умножися, небо, сие же заключает грехов множество ныне нам праведне, Владыко.

 

Угасе солнце, облаци, Владыко, чрез естества удержаша дождь, земля же, стенящи, грозится, наготы своея язву провидящи.

 

Видев, Человеколюбче, вижд озлобление людий Своих и вонми воздыханию, манием посли одождение и дыханием противным запрети.

 

Не познавши прежде болезни, родила еси всех Владыку преславно. Тем же ради болезни разреши ныне людем Своим, утоливши бурю.

 

Песнь 5

Ирмос: Божиим светом…

 

Стесняем отвсюду, Давид, видя грядущ гнев Божий, възпил есть. Мы же что сдеем страстнии, сего видяще и не каемся.

 

Руки, якоже спасл еси, фараоновы древле люди Своя, Блаже, разверг внезапу пучину. И нас варварьскыя рукы исхити, море спрятав, а ветры укроти.

 

Течением нуждя и лютая встания волн и дыхания противная устави в дождь, да станут Твоим повелением, и сечь да престанет всяка, Человеколюбче.

 

Тины и смрада сластей и всяческих прегрешений нас покры волна. Сего ради дышут Божественнаго гнева волны и всем ныне досажают.

 

Иже древле, Владычице, Тобою избавльшеся смерти и тля, варварскыя нуждя и скорби, и ныне сия разреши, молимся, людие бо Твои и жребий есмы изрядный.

 

Песнь 6

Ирмос: Житейскаго моря…»

 

Плоти прежде работающе, предани бывше студне потопу безумнии, их же мы подражающе ныне зле, плотьсти бывше, истление подобно онем стражем.

 

Стезя уклоншеся правыя, Блаже, стропотною текохом, отступльше Твоих заповедей, тем же и в ров искушений многоплетенных впадаем.

 

Призри свыше, яко Щедр, Блаже, вздыхания услыши и слезам вонми Твоих людий, младенец, поющих Ти, глас не презри, Многомилостиве.

 

От уст прежде, Владыко, младенец преславно хвалу свершил еси. И сам вонми, тем же приими моление хвалами сих, въмездие подая.

 

Богу Мати, Владычице бывши, держиши всю светло тварь, изрядне же мы здание Твое. Тем же предваривши, избави и глада, и варвар Твое стадо.

 

Песнь 7

Ирмос: Хладодавцу…

 

Якоже вдовице глад древле разрешил еси, послав Илию, Владыко, пророка Своего, тако разреши словом и нам бездождие и глад, яко Благ, питая обычно Твоя люди, иже отцы.

 

Умершаго сына Сарафии прежде въздвигл есть пророк Твой, воду дал опалимей земли. Тем же молитвами того и ныне дождь дай же земли иссохшей люте.

 

Множеством благости, Долготерпеливе, все съгрешения презрев, ныне Твой град препитай и люди молитвами Пречистыя Ти Матере, обдержимая злолютная разреши вскоре нам.

 

Лицы Тя аггельстии молят, Человеколюбче, избави люди и град Твой всякоя скорби и варварское множество лютое низложи, и крепость на них князем верным нашим даруй.

 

В бедах явися, молимся, Избавительница вкупе и Поборница чтущим Тя, злолютных печалий и сеча и безбожнаго горькых изимающа державною рукою Си, Владычице.

 

Песнь 8

Ирмос: «Из пламене…»

 

Горделивый нрав ныне смирим, хищения же и льсти вси да отбегнем, клятву от душа с лжею возненавидем, яко да Владыку милостива обрящем вси.

 

Словесни бывше, безсловесне явихомся, образ Божественный и достояния деяньми студными нелепотне обезчестивше. Спаси, яко Щедр, молитвами святых Твоих.

 

Якоже блудницу, Христе мой, прежде, блуднаго, яко же разбойника и мытаря многыя спасл еси, яко же Манассию помолившася спасл еси, всех нас спаси молитвами святых Твоих.

 

Младеньствуеми языци, юнии и старии, иноци и смеснии, вси молимся, разреши гнев, ветром запрети, дождь подай же, Христе, земли жаждущей.

 

Иже душу и тело уязвивше вси, делес ради студных язвами яже свыше, течем вкупе и к Владычици припадем, яко да пременить нам всех Зижителя.

 

Песнь 9

Ирмос: Честнейшу херувим…

 

Приими мольбы, яко Блага, к Тебе прибегающих и Ходатаица нам буди, предстани, Госпоже, и болезни разреши, яко Мати бо можеши вся, Владычице.

 

Владычица:

Благоутробный Сыну Мой, сих рукама вздвигл еси умерших и препитал я еси Своею плотию. Матерь Мя сим преславно сделал еси Праведну. Тем же приими, Слове, Мое моление.

 

Владычне:

Долг кый, Мати, ныне просиши, милость которым спешиши от Мене. Недостойни сии человеколюбия всякого, суд Божественному сродству солгавше.

 

Владычица:

Вем се, Владыко и Сыну, но, раскаявшеся, ныне и припадают, якоже видиши, плачут и рыдают, растерзающеся вси. Не терпит Ми утроба сих язвы.

 

Владычнее:

Послушают, Мати, и раны почивают ныне, припадают же зле. Аз же Тебе ради и сию благодати человеколюбне благодать ныне обычно, яко Матери, подаю.

 

Владычица:

Паче слова, Слове, вся Твоя воплощение и страсть и обожение страшное, богатство велико общаго покаяния, ихже ради и покланяемся, Сыну, славе Твоей.

Добавить комментарий